Trebor's Flarden, belicht in telkens korte stukjes, verhaaltjes, anekdotes het leven, het be’leven,
op een Grieks eiland.
Soms direct, soms van veraf, soms via de media of van horen vertellen of zeggen, mond tot mond.
Als je weg bent uit de directe invloed van ooit thuis, ga je dingen anders zien, anders benaderen en
beoordelen, kritischer of soms lacherig.

donderdag 14 april 2011

De wereld bestaat uit criminelen...


Tot wanneer gaat het goed tot het gaatje, tot wanneer mag je je zelfbeheersing verliezen, tot wanneer moet je je moordneigingen in de doofpot deponeren..?
Het lijkt momenteel in de hele wereld wel een walhalla voor alles wat uitsluitend met de gedachten rond loopt te rennen om hun zakken te vullen ten koste van de grote, machteloze, meerderheid. Een meerderheid die niet kan beschikken over de power om er daadwerkelijk, uitzonderingen daar gelaten, ook maar iets tegen te kunnen doen. Het geld regeert, onderdrukt, dicteert en mishandelt mensen, van klein tot groot, van ziek tot gezond, van vredelievend tot niet anders kunnend. Smeerlappen, smeerlapperij, verrijking op een meedogenloze wijze zonder enige scrupules.

Niet te ver gaan, dat gaat gepaard met politieke zaken waar eigenlijk nooit een vinger achter is te krijgen, smeerlapperij op het hoogste niveau. Dus zou ik me willen beperken op een lager, niet minder crimineel, niveau. Een tweetal mooie voorbeelden van het pakken van de ‘kleine man’.
Dagelijks, wekelijkse, gaan we trouw naar de super, voor het afvullen van het winkelwagentje, altijd net even meer dan we van plan waren, maar oké, het is weekend, dus die borrelhap kan nog wel als extraatje, voor bij de televisie. Dan ga ik de rest van de week wel een keertje extra naar de sportschool. Bij de kassa, mag ik uw pasje, ‘tuurlijk, en de bonuspunten, in geld bij voldoende gespaarde omzet, uw tegoed bij uw volgende aankoop. Ai, de super heeft wat problemen en wordt van het ene op de andere dag spontaan overgenomen door de een concurrent collega, goed voor het personeel, want dat mag mee in de nieuwe formule. En ikke dan, een heel jaar zorgvuldig de zaak in de gaten gehouden om, bijvoorbeeld, bij  mijn kerstinkopen, altijd een flinke beet in het budget, te profiteren van mij gespaarde euro’s of zoals ze het noemen, de punten voor aftrek.
Ga ik naar de dames van plezier en laat ik me voor het zelfde bedrag daar verwennen, heb ik er nog iets voor. Het klinkt platvloers of schunnig, maar bij je super word je genaaid zonder genot. De nieuwe gaat verder, veel succes, maar de oude laat jou met een card zonder waarde. In mijn idee stelen ze gewoon opgespaarde tegoeden, dus crimineel gedrag, strafbaar en ontoelaatbaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten