Trebor's Flarden, belicht in telkens korte stukjes, verhaaltjes, anekdotes het leven, het be’leven,
op een Grieks eiland.
Soms direct, soms van veraf, soms via de media of van horen vertellen of zeggen, mond tot mond.
Als je weg bent uit de directe invloed van ooit thuis, ga je dingen anders zien, anders benaderen en
beoordelen, kritischer of soms lacherig.

zondag 19 juni 2011

Waarheen lijdt of leidt de weg..?


Na de grote zomervakantie, de school gaat weer beginnen, hoera, hoera. Een compleet nieuwe instroom van autochtone en allochtone leerlingen. Ik, net terug van een welverdiende tournee door Marokko en daar een gezond kleurtje aan over gehouden, laten we zeggen, ik zou zo in aanmerking kunnen komen als Marokkaan. Het taalgebruik iets beter aanpassen, beetje leren sissen en ik kom een heel eind. Mijn naam, in dit voorbeeld, was en is geen probleem, vader Marokkaans, moeder Hollands en mijn voor- en achternaam verraden vaders kant, al ben ik volkomen Hollands opgegroeid en vindt frikadelletje speciaal of een varkenvlees kroketje lekkerder dan een bak couchcouch.

Na deze vakantie heb ik me voorgenomen toch nog maar weer eens een poging te ondernemen om nog iets van mijn studie te gaan maken en daarbij krijg ik opeens hulp uit onverwachte hoek.
Mijn inzet tijdens de lesuren wordt ineens extra beloond, niet naar het aantal fouten, want die schriftelijke overhoringen zijn aan het einde van het bezoek aan de leraar roder dan de loper tijdens uitreiking van de Oscars. Meer punten op basis van mijn inzet, super, zeker als de helft van het aantal behaalde punten meetelt voor het eindexamen. Dus, wat kan er nog fout gaan om het fel begeerde diploma aan de muur te kunnen hangen?
Zo wordt een jaartje inzet beloond en kan ik op naar de grote finale met alvast enig krediet in de schooltas. Het eindexamen is een hakken over de sloot geval, maar door de positieve invloed van de ‘inzetcijfers’ slaag ik met vlag en Marokkaanse wimpel.
Niets aan de hand zou u zeggen, maar een autochtone leerling, met zelfde inzet en de zelfde hakken aan het einde van dagen zweten en ploeteren, haalt het dus net niet, Hollandse vlag half stok, want de ‘inzetcijfertjes’ aan zijn of haar kant liggen, afhankelijk van welke vakken, gemiddeld 0,4% tot 0,6% lager dan bij allochtonen. Heeft de allochtone leerling een pakketje ‘buitendegrenslerenspreken’ opgenomen, dan loopt dit zelfs op tot 1% verschil.

Dit kan toch niet waar zijn, waar zijn we bang voor, de reputatie van de school? Veel allochtone leerlingen en het percentage dat er slaagt is nihil, ligt dat aan de school, ligt dat aan de leraren, ligt dat aan het aangeboden lesmateriaal, ligt dat aan de leerling, ligt het aan het verschil in taal en cultuur, zeg het maar.

Kijk uit met uw oordeel, voor u het weet wordt u beschuldigd van discriminatie en vooroordelen over medemensen die geheel anders denken over het gebruik van de aangeboden middelen om een goed en vrolijk bestaan te kunnen gaan lijden of leiden.
Misbruik en in vele gevallen, onwil, onverschilligheid, gemakzucht en de kans om op straat sneller geld te maken om de blits uit te hangen, nu de macho te zijn en niet aan een toekomst te denken.

Denk eens goed na, de hulp komt op een presenteerblaadje vol met kansen en ruggensteuntjes om er nog iets van te gaan maken. In Marokko of Turkije liggen je kansen heel anders dan in Nederland. Pak die %-tjes voordeel..!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten