Trebor's Flarden, belicht in telkens korte stukjes, verhaaltjes, anekdotes het leven, het be’leven,
op een Grieks eiland.
Soms direct, soms van veraf, soms via de media of van horen vertellen of zeggen, mond tot mond.
Als je weg bent uit de directe invloed van ooit thuis, ga je dingen anders zien, anders benaderen en
beoordelen, kritischer of soms lacherig.

vrijdag 25 februari 2011

Gegokt en verloren...


Heb ik afgelopen zomer maar liefst duizend euro op de Tourzege van Andy Schleck gezet bij de bookmakers, maar door het tegenvallende optreden van Armstrong,  Menschov en de soms door pech achtervolgde vedetten en kanshebbers, kreeg meneer Contador de zegen in de schoot geworpen. Maar nu blijkt deze ‘winnaar met twee vingers inde neus’ een winnaar met meer dan twee vingers in het potje met verboden middelen. Daar is er weer ééntje die het niet laten kon, de boel belazeren en dan straks jankend van spijt voor de camera’s en microfoons verschijnen. De excuses naar zijn vader en moeder, familieleden en fans, dat hij het allemaal niet had willen doen, drama, Spaans drama.
Maar dit zelfde heerschap heeft tijdens de Tour dik zijn brood verdiend, inclusief rijkelijk beleg en daarna, bij rondjes om de kerk, de toastjes met kaviaar.
Als wielerliefhebber, kijker, ben ik wederom in de mailing genomen, spannende finales tegen de flanken van de niets ontziende bergreuzen, op het scherpst van de snede en de beste mocht en moet winnen, Contador.
En nu blijkt dat niet de beste maar de slechtste aan het hoogste finishdoek heeft staan trekken, nog honderd meter tot de top, doe mijn nog maar een beetje dope.
Nu had ik mijn geld gezet op Andy en een ander deel op Franky en dat heb ik als ‘sneeuw’ voor de zon zien verdwijnen, Conty was rapper en sterker, rein ne va plus, de duizend euro is niet meer van u.

Ik voel me opgelicht, niet alleen als liefhebber, maar ook financieel. Krijg ik nu alsnog mijn winstuitkering van de bookmakers of kan ik daar naar fluiten? Nu was mijn keuze voor de nummer twee, toen, en nu de nieuwe nummer één, maar er zijn ook mensen die geld hebben gezet op nummer één die nu nummer laatst wordt
Deze meneer moet niet alleen worden geschorst voor twee jaar – de periode moet eigenlijk levenslang zijn, maar dit terzijde – maar ook zich voor de ‘gewone rechter’ verantwoorden in verband met het oplichten van mensen op grote schaal en met voorbedachte rade.

De UCI, heeft alleen een grote mond en lef wanneer er iets gedaan wordt wat niet zou mogen, verkeerde shirtjes, losgelaten rugnummertje, gepist op de verkeerde plaats of je lege bidon te hard weggeworpen tussen het publiek of juist niet tussen het publiek en dus milieuonvriendelijke plaats. Of het te lang aan de auto hangen of in het zog van een cameramotor terug naar het peloton worden gebracht na opgelopen schade. Schade opgelopen door een door doping compleet het spoor bijster zijnde inwoner van het peloton veroorzaakte massale valpartij, dan zijn de boetes zo vergeven. Nog even en de heren moeten preventief worden geruimd, nieuwe ziekteverschijnselen op een zadel en twee wielen, mond en klauwzeer, bidon kan niet meer tussen de lippen en de toeclips zijn overbodig of the klein. Als de kop van zo’n renner gaat lijken op die van zijn stuur, afvoeren in een dwangbuis, want ongetwijfeld slachtoffer geworden van de gekke koeienziekte.

Je zou bijna gaan geloven dat wielrenners zo dom zijn als het achtereind van een koe. Ze doen er in ieder geval alles aan om het te bereiken, zelfs het nemen van clenbuterol schromen ze daarbij niet. Contador wordt Berta 3 en voorziet u dagelijks van het nieuwste van het nieuwste product op zuivelgebied: lichtgevende melk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten