Een eeuwenoud schilderij, uit het Frans classicisme, word je als restaurateur toevertrouwd om schoon te maken. Tijdens de werkzaamheden krijg je bijna de schrik van je leven, want onder een laag verf van het schilderij, getiteld ‘Hymenaeus’, van de Fransman Nicolas Poussin (1594-1665) bleek een verbazingwekkende afbeelding schuil te gaan, een onzedige afbeelding, een afbeelding van de Griekse god Priapus.
Voorstellingen met mythologische voorstellingen maken een belangrijk deel uit van Poussins oeuvre en zijn veelal geschilderd in Rome, waarbij hij werd geïnspireerd door ondermeer Rafaël en Titiaan.
Priapus was in de Griekse mythologie de god van de vruchtbaarheid en beschermer van vee, vruchtdragende planten, tuinen en het mannelijk geslachtsdeel. Hij werd in de meest uiteenlopende vormen afgebeeld met een buiten alle proporties gaande erectie. In dit geval, ergens in 1638 geschilderd met een piemel bijna even groot als hij zelf. De fallus is in de achttiende eeuw onder de verf geschoven, weggemoffeld. In die periode werd er namelijk zedig gedrag gepredikt volgens de nog een beetje stijf van schrik staande ontdekker.
![]() |
Geleend via internet. |
Inmiddels is deze Griekse erectie in volle glorie hersteld en wordt tentoongesteld in een museum in het Braziliaanse Sao Paulo. Een aardige locatie waar menig Braziliaanse Copa Cabana macho toch wel tegen een gevoelig minderwaardigheidscomplex aan zal lopen en dames zich toch wel even achter de oren zullen krabbelen bij het aanschouwen van zo’n piemel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten